Vecka 25

Veckorna bara springer förbi.. bebis är redan 25 veckor gammal.. det är inte långt kvar nu... -lyckligt skräckslagen-

Therese.. färdig tryckta saker är bra när man inte orkar eller har tid att uppdatera jämt.. ;) Du vet.. jag är på tjocken.. orkar ju inte sätta här jämt.. hehe..

Idag har jag varit duktig å bakat massa smarriga rabarbermuffins!! Igår var jag, älskling, Lollo & Benny uppe hos min nor å hämta hem varsin kasse me rabarber.. så igår gjorde jag även en rabarberpaj som försvann i ett gluffs! :) Rabarber är sjukt jäkla gott!! Mamma hade kaninbebisar som bara var 4 veckor gamla.. sååå söta!! Och jag blev inte allergisk.. för första gången på typ 15 år så kunde jag gosa å klappa hur mycke som helst!!! Jag nös en gång på vägen hem.. de var de enda!! Att va på tjocken rockar så hårt! Kändes väldigt lusigt att inte få svårt å andas, klåda eller rinnande ögon.. men herre gud så underbart! Snälla säg att allergin fortsätter hålla sig borta efter att bebis kommit ut!!

När jag var på MVC sist så sa min barnmorska att mitt järnvärde hade sjunkit.. så jag har fått börja äta järntabletter.. :( Alla sa att jag skulle bli hård i magen.. men, ta i trä, de är jag inte!! \o/ hehe.. intressant att veta va? Allt annat var super bra.. vi lyssna självklart på bebis hjärta igen.. å det lät lika underbart som förra gången!!! Hum.. fick en känsla av att jag skrivit de här förut.. men va gör de.. aboslut inget :) 

Den 9 juli ska jag, Thessan och min mor få se bebis i 3D!!! Det ska bli sååå himla skoj! Är lite nervös dock.. eftersom man kommer ju se bebis väldigt tydligt.. jag vet att de inte är något som är fel.. men man tänker ju ändå tanken lixom..... 

Snart är det dags för ledigt oxå.. det ska bli sååå skönt!! Hurra!!

Lollo har ju börjat jobba med mig igen! Så jäkla najs å ha henne tillbaka! 892 du lyser upp mina tråkiga jobbdagar! <3 

Nu ska jag gå ner å fixa lite innan älsklingen kommer hem från jobbet..


Bebis info Vecka 25   

Bebisen

Din bebis är nu drygt 22 cm från huvud till stjärt och väger omkring 850 gram. Tänk dock på att foster växer olika fort från omkring den 20:e veckan så om din bebis skulle avvika lite från det genomsnittliga så är det i sig ingen anledning till oro.


Om bebisen av någon anledning skulle behöva förlösas nu så skulle det ändå ha en god chans att överleva utanför livmodern, tack vare en enorm utveckling inom neonatalvården. Respiratorer, monitorer och mediciner kan hjälpa en ännu omogna kroppen att klara sig utanför livmoderns trygga värld. Bebisen skulle behöva stanna några månader på sjukhuset eftersom den ännu är mycket mottaglig för infektioner och andra komplikationer.


Man kan nu höra bebisens hjärta med en dopplermonitor eller ett steoskop, och din partner kan kanske till och med höra det genom att lägga örat på rätt ställe mot magen.

Bebisen kan nu göra mer saker med sina händer, som till exempel knyta dem till nävar och ta tag i och hålla sina fötter. Det är också nu som den börjar föredra höger eller vänster hand.

Bebisen sover och är vaken efter en viss rytm under dygnet, något som du också förmodligen märker av.

Mycket händer med det lilla barnet. Bukspottkörteln utvecklas, vilken producerar hormoner och insulin.

Jag

Din livmoder har vuxit ordenligt senaste veckan och är nu ungefär stor som en fotboll. Översta delen av livmodern befinner sig nu ungefär mitt emellan naveln och bröstbenets nedersta del.

Vissa kvinnor upplever flest fosterrörelser när de vilar.

Graviditeten kan för många ställa till med matsmältningsbesvär. Livmodern trycker på tarmarna och hormonet progesteron gör att maten passerar magen långsammare för att öka upptagningen av näring. Resultatet blir dålig matsmältning och halsbränna.

Det kan också hända att du måste besöka toaletten oftare och att du får kramp i benen. En del kvinnor drabbas av åderbråck och hemorrojder under graviditeten.

Från och med vecka 25 mäter barnmorskan också livmodern. Det kallas symfus-fundusmått. Det görs genom att mäta längden från blygdbenet till livmoderns överkant på utsidan av magen. Värdet förs sen in i ett så kallat gravidogram, i din journal. Det finns en normalkurva men man behöver inte följa den exakt. Kurvan ger en bild av hur fostret växer. Ni fortsätter era besök på mödravårdscentralen regelbundet var fjärde vecka till vecka 28. 


Pappa Jocke 
Du kanske kan höra fostrets hjärtljud genom att lägga örat mot magen. Det känns igen på att det slår mycket snabbare än mammans hjärta. Det kan ta lite tid att hitta rätt plats och rätt vinkel men med lite tålamod kan det vara möjligt. Att lyssna genom en tom toarulle eller ett upp-och-ned-vänt vinglas kan hjälpa
 

Kommentarer
Postat av: Therese

Hurra! En uppdatering =D

Visste inte att du vart hos mamma eller de där me kaniner =O Härligt. Gläds me dig -krama-

Tror du kommer lyssna på hjätat varje gång. Lika underbart varenda gång =P

<3

2009-06-08 @ 08:43:14
URL: http://sparroweye.blogg.se/
Postat av: Therese

Mi lav jo big tajm!

<3

2009-06-09 @ 18:10:03
URL: http://sparroweye.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0