Kajsa <3

Nu känner jag att de är dags att uppdatera bloggen lite! :)

Våran älskade dotter har äntligen kommit till världen!! 090911 föddes Kajsa!
Så nu har vi en liten underbar bebis att lägga i vagnen!!



Allt började den 8:e..
Jag bestämde att jag å Jocke skulle höstfixa våran lilla framsida å baksida.. rensa lite ogräs å plocka bort alla halvdöda blommor... de var riktigt ansträngande me stora magen! Jag tror att de var de som var orsaken till vad som skredde lite senare på dagen sen... för när vi var klara med trädgården så åkte vi upp till min kära mamma..
Jag gick på toa å kissa å när jag reste mig upp så kändes de som jag kissa igen.... jag satte mig ner på toa igen å började förstå att de var vattnet som gått.. Jag öppna toadörren å ropade på mamma.. -"mamma.. hur vet man att vattnet gått?" då vakna Jocke till liv.. -"VA?!" å så kom han springade till toan!
De var vattnet.. å jössös va de rann ut.. de slutade med att jag stod på mammas altan me en handduk runt midjan å en handduk under mig.... ringde Thessan å berätta vad som hade hänt å alla sa åt mig att ringa förlossningen så de gjorde jag! Fick svara på massa frågor om hur vattnet såg ut å så.. å fick veta att allt var lungt..
Klockan var då runt fem på eftermiddagen.. vi blev tillsagda att komma in till förlossningen nästa morgon vid halv åtta om inget hände under natten.. Då hade jag inga värkar eller nåt.. de bara rann massa vatten om mig! :)

Under natten rann de fortfarande vatten om mig å jag kände ett obegag i magen till å från.. de var värkar som börja smyga sig på... Jag sov nästan ingen den natten.. dels för obehaget men mest för att jag var ruggit uppspelt å nervös!

När vi kom in till förlossningen på morgonen så koppla dom upp mig till en maskin som mätte bebis hjärtljud och värkarbetet.. Bebis mådde hur bra som helst så vi fick åka hem igen å fortsätta vänta....
Vi fick ännu en ny tid.. å den var klockan åtta nästa dag.. alltså den 10:e..
Under natten började värkarna komma igång lite mer.. vilket betydde att jag sov ingen den natten heller....
Jag kunde inte ens ligga ner i sängen för de var ruggit obehagligt.. så jag satt på sängkanten hela natten.. Hade täcket över axlarna så jag kunde luta huvudet mot de å vila lite mellan värkarna....
Väckte Jocke vid fyra för då började de bli ruggigt jobbigt att sitta å vara nervös ensam..
När vi kom in till förlossningen den morgonen så koppla dom upp mig till maskinen igen.. allt såg fortfarnande lika bra ut me bebis.. så jag fick en tablett som skulle ta bort "smärtan" i värkarna så jag skulle få sova lite hemma..



Vi åkte hem igen.. tabletten hjälpte inte ett dugg.. värkarna kom tätare å jämnare..
Strax eftr fyra på eftermiddagen åkte vi in till förlossningen för då orka jag inte vänta mer.. jag var så sjukt trött!
Dom koppla upp mig till apparaten igen.. bebis mådde bra å dom såg att värkarna kom skapligt tätt å var ganska intensiva.. så dom undersökte mig äntligen!! Hurra!! Jag var då redan 5cm öppen!!!! Swoosh sa de bara så var jag ombytt å låg i sängen på förlossningsrummet! Här kommer sista bilderna på magen.. här var jag alltså öppen 5cm å hade skapligt regelbundna värkar.. kanske därför mitt smile ser lite ansträngt ut.. hehe.. Jag var som sagt super duper jätte trött oxå..




Värkarbetet tog lite lång tid.. så jag fick ett värkstimulerande dropp.. ojoj va de drog igång då kan jag lova! Hårdade å intensivare värkar som ett brev på posten! Jag blev då erbjuden lustgas.. först tacka jag nej men som tur var så övertala min underbara barnmorska mig att iaf pröva! Tack säger jag bara! Lustgas är UNDERBART!! Jag fick häng på hur man använde de direkt.. så jag andads igenom värkarna så jag missa dom helt.. vilket gjorde att jag kunde vila!! Jag hade inte sovit på flera nätter å jag var så trött att jag såg i kors.. Satt i en bekväm fotölj å myste me min lustgas!!
Sen.. sen drog de igång ordentligt.. då blev jag tvingad av en hemska barnmorskan att gå på toa.. för jag var tvungen att försöka kissa innan de var dags att kämpa ut bebis.. Jag var sååå sur å ville inte alls släppa min underbara lustgas.. men jag gjorde som hon sa å kämpa mig in på toa.. men jag kunde inte kissa.. så när jag kom tillbaka till sängen å kastat mig över lustgasen så tömde barnmorskan min blåsa åt mig.. men de märkte jag inte ens...

04:10 drog min krystvärkar igång.. jössös!!
De var de absolut läskigaste jag någonsin varit med om.. men samtidigt de häftigaste!!
De var riktigt riktigt kämpigt!! Men de ska de ju vara..
Ett par gånger visste jag inte vart jag skulle ta vägen eller vad jag skulle göra.. kroppen skrek åt  mig att trycka på så de gjorde jag.. minns att jag la av nåt slags urskrik å tryckte på allt vad jag hade... Jocke berätta att när jag tog i den gången så hängde sig en av barnmorskorna på min mage... SPLOOCH sa de å så for bebis ut i händerna på den andra barnmorskan!!



När jag fick upp bebis på bröstet kändes allt jätte overkligt.. hon var så varm å så himla fin!! Jag var lite omtumlad efter att ha sugit i mig så mycke lustgas.. så allt snurra å jag kände mig väldigt mysig på nåt sätt!! Jocke klippte navelsträngen å sen mös vi bara me bebis medans barnmorskan sydde ett par skönhetsstygn på mig.. jag sprack väldigt lite för att ha klämt ut en så stor bebis!

Kajsa vägde 4780g och var 51cm lång!


Jocke!
Min älskade!
Utan Jocke vet jag inte vart jag hade tagit vägen.. han var ett sånt otroligt stöd genom allt!
Han fanns där för mig hela tiden.. masserade min rygg, hämtade saft, höll om mig, tröstade mig å peppade mig allt va han kunde!
Och  nu är han väldens underbaraste pappa till Kajsa! Han har henne så fort jag släpper ifrån mig henne.. han byter blöjor å tröstar när hon är lessen! Han är så stolt över sin lilla tjej!! <3
Det är så underbart att se!!!



Jag mår prima!
Trodde inte jag skulle må så här bra.. graviditeten var helt underbar!! Förlossningen gick mycke bättre än vad jag väntat mig!! Och nu har jag världens underbaraste dotter! Hon är så perfekt!

Kommentarer
Postat av: Mija

Åhh, vad jag är avis på dig, den där känslan är bara så urmysig, vänta du bara tills det där lilla knyttet visar sitt första riktiga leende och vänder sig för första gången, mm, njut av tiden som är och ta till vara på varandra. kommer snart svischande för att njuta av det lilla knyttet, ha det gott och krama om lilltös och pappa.

kramar kusselin

2009-09-20 @ 16:41:09
URL: http://www.stuteri-paradiset.se
Postat av: Therese

Så underbar Kajsa!!!



Kanon gjort båda två =P

2009-09-20 @ 18:07:02
URL: http://sparroweye.blogg.se/
Postat av: Andri

Grattis!! Hon är ju bara för sööt och jag önskar er all lycka.

2009-09-27 @ 17:00:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0